torsdag 5 juni 2008

Rädda Edward

Jag vill erkänna en sak för er, som jag skäms för:
- Jag har stulit en bok!

Det dygn jag tillbringat i Yaffa, lugnet här som kontrast till upproret i mig, husen som fått nya namn, träden som fått nya rötter. Allt blev för mycket.

Woody bor med tre israeler i en lägenhet i Yaffa. Bland alla arty och lite independent saker som finns i lägenheten hittade jag en bok, av den nu avlidne palestinska författaren, aktivisten och min egen förebild Edward Said. Said var ett av skälen till att jag ville åka hit som 18-åring, han var ödmjuk nog att besvara mina mail när jag kom tillbaka hem den gången, förvirrad och i kaos, och hans exempel och hans röst har fortsatt att vara en röst av nyanser men full av rättvisa.
Det är heller inte vilken bok som helst, utan hans självbiografi "Out Of Place". Den står där, i bokhyllan bland en massa andra böcker om örter och medicin.
Jag i Yaffa, en palestinsk stad som sakta förvandlas till något annat, Edwards biografi är framför mig och beskriver samma etniska rensning...
Jag tog den.
Inte för att jag inte hade läst den, inte för att jag inte ägde en egen kopia, utan för att jag ville rädda Edward, ville inte lämna honom kvar i bokhyllan när jag själv skulle åka därifrån.
Jag erkände mitt tilltag för Nora och Woody. Båda skrattade men förstod, även om det inte lättade mitt dåliga samvete.
Nu ligger Edward i en påse i min väska, och gnager i mig,påminner mig om att stöld är fel, speciellt när det suddar ut en historia som borde höras.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Edward Said föddes i Kairo, och hade amerikanskt medborgarskap sedan födseln. Han växte upp i Egypten, och flyttade sedermera till USA.

Hanin goes to Lebanon sa...

...Och Anonym har nu gjort klart for mig att det svenska lagret av idioti inte ar i narheten att uttommas pa manga ar. Skulle vi nansin behova nan som kreativt kan klippa och klistra i arkiv sa kan Anonym sta till tjanst.
Let me get this straight? Du vagrar erkanna Edward Said som palestinier? Vem fan ar du, manniska, for jag trodde det argumentet dog med Golda Meir, ma gud inte ha forbarmande over hennes sjal.
Hjalp mig med en sak, will ya! Jag ar fodd i ett flyktinglager i Damaskus, uppvuxen i 8 olika lander, och kom till Sverige som 4-aring. Skulle inte du, snalla Anonym kunna ge mig en nationell identitet, eftersom du verkar vara sa bra pa just det.

Anonym sa...

Fast det där är ju bara fel, han föddes ju i Jerusalem och hans familj flydde sedan till Kairo. Att han hade amerikanskt medborgarskap från födseln låter ju rätt märkligt i såna fall men jag vet inget om det.